Auteur(s): Margreet de Looze & Jenneke van Ditzhuijzen

LHBTI+ inclusieve seksuele vorming draagt bij aan een schoolklimaat waarin alle leerlingen zich gezien en gerespecteerd voelen, ongeacht hun seksuele oriëntatie en genderidentiteit. LHBTI+ diversiteit komt echter op veel middelbare scholen nog relatief weinig aan bod in de lessen over seks en relaties. Hoewel de roep om inclusiever onderwijs vanuit jongeren steeds harder klinkt, worstelen scholen tegelijkertijd met groeiende weerstand. Dit onderzoek belicht het perspectief van docenten seksuele vorming en bekijkt welke barrières hen ervan weerhouden om op een duurzame manier aandacht te besteden aan LHBTI+ diversiteit. Dit mixed-methods onderzoek bestaat uit een online vragenlijst onder docenten waarin kennis en attitudes ten opzichte van LHBTI+ diversiteit zijn gemeten (N = 508) en focusgroepen waarin docenten (N = 25) zijn gevraagd welke barrières zij ervaren bij het behandelen van LHBTI+ diversiteit in de klas. Kennis en attitudes van docenten ten opzichte van LHBTI+ diversiteit waren veelal toereikend en progressief, maar veel docenten waren wel onzeker over hun kennisniveau. Docenten ervaren barrières op structureel, persoonlijk en klassenniveau. De structurele barrières, in het bijzonder het ontbreken van concrete kerndoelen voor het nationale curriculum, werken hierbij in sterke mate door in de mate waarin docenten barrières ervaren op persoonlijk en klassenniveau. Om goede inclusieve seksuele vorming te realiseren voor alle leerlingen in Nederland is het van belang om docenten beter te ondersteunen. Aanbevolen wordt om het behandelen van LHBTI+ diversiteit op te nemen in de kerndoelen van alle leerjaren, om lesmethodes inclusiever te maken en deze op effectiviteit te onderzoeken en om zorg te dragen voor een betere training voor docenten.

Seksuele vorming | LHBTQI+ diversiteit | voortgezet onderwijs | mixed-method.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Login en lees verder